«Fellesskapet ga meg kamerater»

Mange mennesker føler seg ensomme og savner å være del av et fellesskap. Ensomhet er smertefullt og kan være helseskadelig. Den rammer i alle faser av livet, men forskning viser at det er unge og gamle som er mest utsatte. Mobbingen og urettferdigheten Amdjed hadde opplevd gjorde at han ønsket å stå opp for andre.…… Fortsett å lese «Fellesskapet ga meg kamerater»

«På skolen var jeg ofte alene, jeg hadde ingen faste venner»

På barneskolen ble Amdjed mobbet. Han hadde ingen faste venner og vandret rundt alene i friminuttene, med mindre mobberne ble nærgående og lagde bråk. Han hadde to beskyttere som sto opp for han. To av de populære guttene i klassen hjalp han når han var i bråk, og behandlet han godt ellers også. Nå er Amdjed voksen,…… Fortsett å lese «På skolen var jeg ofte alene, jeg hadde ingen faste venner»

«Jeg er så takknemlig for at hun utfordret meg»

Sykepleieren gjorde noe viktig da hun utfordret Edda María til å strikke Marius-genser. Ikke bare viste hun at hun hadde troen på henne, men hun fikk henne også til å jobbe for å oppnå en mestringsfølelse. Filmene Edda María lager i Oppvekst-serien kan plasseres i selvhjelps-kategorien og være til nytte for mennesker som går gjennom…… Fortsett å lese «Jeg er så takknemlig for at hun utfordret meg»

Oppvekst: «Hva skal jeg gjøre nå?»

Mens Michael satt i møte med BUP etter at læreren hans fikk vite om situasjonen hjemme, ble han mer og mer urolig. På grunn av tidligere involvering med barnevernet visste han at om det ble kjent at stefaren hadde flyttet hjem igjen, ville ikke han og broren kunne være med moren sin lenger. Det var…… Fortsett å lese Oppvekst: «Hva skal jeg gjøre nå?»

Oppvekst: «Jeg ville jo ikke stryke i fag»

I 2016 ble fraværsgrensen innført i norsk videregående skole, noe som førte til reaksjoner og meningsutvekslinger i ulike medier. Både Elevorganisasjonen, elever, politikere og lærere kom på banen for å legge fram sine argumenter. «Fraværsgrensen har ført til 40 prosent nedgang i fraværet på videregående skoler. Motstanderne mener regelen ikke løser det virkelige problemet» lyder…… Fortsett å lese Oppvekst: «Jeg ville jo ikke stryke i fag»

«Jeg følte at identiteten min var splittet»

https://www.youtube.com/watch?v=B7aS4d79_Q8 Amdjed følte at identiteten hans var splittet i oppveksten. På den ene siden var det familiens tradisjoner og kultur, og på den andre siden stod det norske samfunnet. Han hadde lyst til å være et barn og en ungdom som alle andre, samtidig som han også ville ta de riktige valgene for familiens skyld.…… Fortsett å lese «Jeg følte at identiteten min var splittet»

«Jeg fant ingen tilhørighet»

Ungdomsfasen blir i en artikkel til Tidsskrift for Norsk Psykologiforening beskrevet som en adskillelsesprosess. I ungdomsalderen begynner man å oppsøke verden utenfor familielivet og «For det andre begynner ungdommen å kjempe mer med foreldrene og andre voksne om den egne selvstendighetens rettigheter og grenser. Mange dramaer oppstår i kjølvannet av disse endringsprosessene.»  For Tamilini ble…… Fortsett å lese «Jeg fant ingen tilhørighet»

«Nå var jeg fast bestemt på å beskytte moren og broren min»

Barn som vokser opp under ekstreme forhold med vold i hjemmet, er vant til å holde opplevelsene sine for seg selv. Mange har blitt manipulert og truet i mange år, kanskje hele livet. Det krever derfor enormt mot av et barn å betro seg til noen som ikke vet, men som kanskje kan hjelpe. Frykten…… Fortsett å lese «Nå var jeg fast bestemt på å beskytte moren og broren min»