Kategori: Hvordan lage

  • Digital historiefortelling som metode

    Når vi bruker begrepet digital historiefortelling snakker vi om metoden vi benytter for å skape digitale fortellinger. Metoden bunner i den muntlige fortellertradisjonen hvor alle stemmer kan bli hørt, og hvor nettopp stemmen er den bærende budskapsformidleren. Å videreføre denne tradisjonen ved bruk av digitale verktøy gjør at hvem som helst kan bli filmskapere, med […]

  • Hvordan lage digitale fortellinger

    Digitale fortellinger blir skapt på digitale verksted, som også kan beskrives som et kurs eller en workshop. Avhengig av hvor mange deltakere som er med, må det være én eller to personer som leder og veileder deltakergruppen gjennom hele prosessen. Dette tar to eller tre dager å gjennomføre. Tidsskjemaet påvirkes i stor grad av tilgjengelig […]

  • Utfordringer som kan oppstå på et verksted

    «Hvordan skal jeg fortelle min historie?» lurer mange på. Andre sier at de ikke har noen historie i det hele tatt. De aller fleste vet hva en historie er, men når de skal utforme sin egen blir det plutselig vanskelig. Og det mest presserende av alt; «Hvorfor skal jeg gjøre det?» Det er ikke alltid […]

  • Dagbøker og digitale fortellinger

    Dagboken vår er inne i utviklingsrunde to. Vi har testet prototypen, lært mye om hvordan den bør forbedres, og jobber nå med å gjøre de forbedringene. To versjoner: én boligdagbok og én selvutviklingsbok Faktisk lager vi den i to forskjellige versjoner akkurat nå. Den ene versjonen er for miljøboliger og den lager vi sammen med […]

  • – Kan vi gjøre det enklere å fortelle?

    Det jeg skrev i min dagbok i tenårene husker jeg ennå. Det er kanskje til og med det som gjør at jeg husker utvalgte ting fra ungdomstiden. Derfor jeg forteller historier fra ungdomstiden på akkurat den måten jeg gjør det. Jeg tok forfatterskap over min egen historie.

  • Digital historiefortelling 2.0 i klasserommet: En robots reise

    En klasse i Montreal og en klasse i Los Angeles forteller historien om Laika slik at hun skal komme seg tilbake til sin planet. Dette er historien fortalt av elever som får tilbake interessen for å lære. Prosjektet heter Robot Heart Stories. Grunnen til at roboten heter Laika, slik som den russiske romhunden gjorde, er […]