Barn på flukt: «Jeg ble glad og jeg følte meg trygg.»

Én måned etter at hun kom til Norge, startet denne jenta i niende klasse. Det var vanskelig for henne å lære seg norsk og bli kjent med den norske kulturen. Den nye læreren hennes hjalp henne med det hun syntes var vanskelig. Hun begynte å lære henne norsk, i tillegg til at hun introduserte henne…… Fortsett å lese Barn på flukt: «Jeg ble glad og jeg følte meg trygg.»

– Jeg sa alltid at ting var greit hvis noen spurte meg om noe som helst

Kvinnen forteller at hver gang noen spurte om alt gikk greit så svarte hun alltid bekreftende. For hva skulle hun egentlig si? Hun trengte at de rundt henne gravde dypere hvis hun virkelig skulle klare å fortelle det som skjedde.

Kvinnen forteller at hver gang noen spurte om alt gikk greit så svarte hun alltid bekreftende. For hva skulle hun egentlig si? Hun trengte at de rundt henne gravde dypere hvis hun virkelig skulle klare å fortelle det som skjedde.

Barn på flukt: «Jeg er glad i dag, for jeg kan skrive.»

Det var vanskelig for denne gutten å komme inn i en femteklasse uten å kunne skrive på norsk, slik klassekameratene kunne. Det gjorde han trist. Heldigvis hjalp både læreren og vennene hans han å lære norsk. Det tok mye tid, forteller han, men det gikk bedre og bedre. De var tålmodige og hjelpsomme rundt han,…… Fortsett å lese Barn på flukt: «Jeg er glad i dag, for jeg kan skrive.»

Oppvekst: «Hva skal jeg gjøre nå?»

Mens Michael satt i møte med BUP etter at læreren hans fikk vite om situasjonen hjemme, ble han mer og mer urolig. På grunn av tidligere involvering med barnevernet visste han at om det ble kjent at stefaren hadde flyttet hjem igjen, ville ikke han og broren kunne være med moren sin lenger. Det var…… Fortsett å lese Oppvekst: «Hva skal jeg gjøre nå?»

Oppvekst: «Jeg ville jo ikke stryke i fag»

I 2016 ble fraværsgrensen innført i norsk videregående skole, noe som førte til reaksjoner og meningsutvekslinger i ulike medier. Både Elevorganisasjonen, elever, politikere og lærere kom på banen for å legge fram sine argumenter. «Fraværsgrensen har ført til 40 prosent nedgang i fraværet på videregående skoler. Motstanderne mener regelen ikke løser det virkelige problemet» lyder…… Fortsett å lese Oppvekst: «Jeg ville jo ikke stryke i fag»

«Nå var jeg fast bestemt på å beskytte moren og broren min»

Barn som vokser opp under ekstreme forhold med vold i hjemmet, er vant til å holde opplevelsene sine for seg selv. Mange har blitt manipulert og truet i mange år, kanskje hele livet. Det krever derfor enormt mot av et barn å betro seg til noen som ikke vet, men som kanskje kan hjelpe. Frykten…… Fortsett å lese «Nå var jeg fast bestemt på å beskytte moren og broren min»

«Hun gjennomskuet masken jeg var blitt så altfor glad i å bære»

Jente, 16 år | På skolen skrev jenta alltid om livet hos faren i fortellinger. Om skriking og flyvende stoler, om frykten for at neste dag skulle være dagen han dyttet for hardt og hun døde. Men ingen reagerte. Ikke før hun en dag skrev om overgrepet hun hadde blitt utsatt for. Det var første…… Fortsett å lese «Hun gjennomskuet masken jeg var blitt så altfor glad i å bære»

«Jeg hadde en lærer som tok seg tid til å snakke med meg»

Kvinne, 24 år | Det var lenge jeg ikke kunne gråte. Det føltes som at alle tårene hadde frosset fast til en isklump inni meg. Jeg følte meg mer død enn levende, som en skulptur i vinternatten. Jeg bar en tapt barndom og minner så mørke at jeg ikke turte å dele dem med noen.…… Fortsett å lese «Jeg hadde en lærer som tok seg tid til å snakke med meg»