«Det ble en trygghet i det å ha gitaren på fanget»

Noen ganger kan følelsene bli så mange og så kompliserte at man ikke vet hvordan de skal uttrykkes. For Edda María ble låtskriving, sang og spill på gitar og piano en måte å få utløp for alle tankene og følelsene sine, uten at hun måtte prate direkte til noen. De dagene hun ikke maktet å…… Fortsett å lese «Det ble en trygghet i det å ha gitaren på fanget»

«På skolen var jeg ofte alene, jeg hadde ingen faste venner»

På barneskolen ble Amdjed mobbet. Han hadde ingen faste venner og vandret rundt alene i friminuttene, med mindre mobberne ble nærgående og lagde bråk. Han hadde to beskyttere som sto opp for han. To av de populære guttene i klassen hjalp han når han var i bråk, og behandlet han godt ellers også. Nå er Amdjed voksen,…… Fortsett å lese «På skolen var jeg ofte alene, jeg hadde ingen faste venner»

«Nå var jeg fast bestemt på å beskytte moren og broren min»

Barn som vokser opp under ekstreme forhold med vold i hjemmet, er vant til å holde opplevelsene sine for seg selv. Mange har blitt manipulert og truet i mange år, kanskje hele livet. Det krever derfor enormt mot av et barn å betro seg til noen som ikke vet, men som kanskje kan hjelpe. Frykten…… Fortsett å lese «Nå var jeg fast bestemt på å beskytte moren og broren min»

Oppvekst: «Jeg ville jo ikke stryke i fag»

I 2016 ble fraværsgrensen innført i norsk videregående skole, noe som førte til reaksjoner og meningsutvekslinger i ulike medier. Både Elevorganisasjonen, elever, politikere og lærere kom på banen for å legge fram sine argumenter. «Fraværsgrensen har ført til 40 prosent nedgang i fraværet på videregående skoler. Motstanderne mener regelen ikke løser det virkelige problemet» lyder…… Fortsett å lese Oppvekst: «Jeg ville jo ikke stryke i fag»

«Jeg følte at identiteten min var splittet»

https://www.youtube.com/watch?v=B7aS4d79_Q8 Amdjed følte at identiteten hans var splittet i oppveksten. På den ene siden var det familiens tradisjoner og kultur, og på den andre siden stod det norske samfunnet. Han hadde lyst til å være et barn og en ungdom som alle andre, samtidig som han også ville ta de riktige valgene for familiens skyld.…… Fortsett å lese «Jeg følte at identiteten min var splittet»

«Jeg fant ingen tilhørighet»

Ungdomsfasen blir i en artikkel til Tidsskrift for Norsk Psykologiforening beskrevet som en adskillelsesprosess. I ungdomsalderen begynner man å oppsøke verden utenfor familielivet og «For det andre begynner ungdommen å kjempe mer med foreldrene og andre voksne om den egne selvstendighetens rettigheter og grenser. Mange dramaer oppstår i kjølvannet av disse endringsprosessene.»  For Tamilini ble…… Fortsett å lese «Jeg fant ingen tilhørighet»

«Jeg er så takknemlig for at hun utfordret meg»

Sykepleieren gjorde noe viktig da hun utfordret Edda María til å strikke Marius-genser. Ikke bare viste hun at hun hadde troen på henne, men hun fikk henne også til å jobbe for å oppnå en mestringsfølelse. Filmene Edda María lager i Oppvekst-serien kan plasseres i selvhjelps-kategorien og være til nytte for mennesker som går gjennom…… Fortsett å lese «Jeg er så takknemlig for at hun utfordret meg»

«Jeg er en del av et lag nå»

  I 2017 la UEFA fram en strategisk plan for hvordan å inkludere enda flere jenter i fotball. I forkant av dette forsket de på hvor stor forskjell fotball kunne utgjøre i livene til de som spilte, noe som resulterte i rapporten The Psychological and Emotional Benefits of Playing Football on Girls and Women in…… Fortsett å lese «Jeg er en del av et lag nå»

Oppvekst: «Hva skal jeg gjøre nå?»

Mens Michael satt i møte med BUP etter at læreren hans fikk vite om situasjonen hjemme, ble han mer og mer urolig. På grunn av tidligere involvering med barnevernet visste han at om det ble kjent at stefaren hadde flyttet hjem igjen, ville ikke han og broren kunne være med moren sin lenger. Det var…… Fortsett å lese Oppvekst: «Hva skal jeg gjøre nå?»