• – Jeg sa alltid at ting var greit hvis noen spurte meg om noe som helst
    Kvinnen forteller at hver gang noen spurte om alt gikk greit så svarte hun alltid bekreftende. For hva skulle hun egentlig si? Hun trengte at de rundt henne gravde dypere hvis hun virkelig skulle klare å fortelle det som skjedde.
  • – Jeg ringte han aldri, men bare det å vite at jeg hadde noen var veldig betryggende
    Denne historien gir mye innsikt i hva som er viktig i møte med politiet for en som er overgrepsutsatt.
  • Digital historiefortelling som metode
    Når vi bruker begrepet digital historiefortelling snakker vi om metoden vi benytter for å skape digitale fortellinger. Metoden bunner i den muntlige fortellertradisjonen hvor alle stemmer kan bli hørt, og hvor nettopp stemmen er den bærende budskapsformidleren. Å videreføre denne tradisjonen ved bruk av digitale verktøy gjør at hvem som helst kan bli filmskapere, med […]
  • Det som egentlig skjedde
    Da hun spurte ungdommene som deltok på sommerjobbprosjektet hvordan de hadde hatt det, svarte de bare «fint». Gjennom workshop i digital historiefortelling fikk miljøterapeut Stine vite hvordan det egentlig hadde vært. Foto av rawpixel.com på Unsplash Skrevet av Siv Heimdal og Therese Holmen Stine jobber som miljøterapeut i Uteseksjonen i Oslo kommune. Sammen med kollegaer har hun jobbet […]
  • En mulighet til å hjelpe andre
    «Jeg vil hjelpe andre, slik at de ikke skal oppleve det samme som meg.» Foto av Aaron Burden på Unsplash Skrevet av Therese Byhring og Therese Holmen Disse ordene ble sagt av en ung mann som deltok på fortellerverksted hos oss. Han hadde laget en digital fortelling om sin tøffe oppvekst, og han håpet at det han fortalte […]
  • NAV, politi og ungdomsarbeidere må forstå menneskene de jobber for
    Det er viktig at hjelpeapparatet ser barn og ungdom for hvem de egentlig er. Det mener miljøterapeut Stine Sundsbø Hollerud i Uteseksjonen, Oslo Kommune.   Skrevet av Siv Heimdal og Therese Holmen – Ungdommer kan være tøffe i trynet, men de trenger omsorg de også, sier Stine. Stine er miljøterapeut i Uteseksjonen i i Oslo […]
  • Hvordan lage digitale fortellinger
    Digitale fortellinger blir skapt på digitale verksted, som også kan beskrives som et kurs eller en workshop. Avhengig av hvor mange deltakere som er med, må det være én eller to personer som leder og veileder deltakergruppen gjennom hele prosessen. Dette tar to eller tre dager å gjennomføre. Tidsskjemaet påvirkes i stor grad av tilgjengelig […]
  • Utfordringer som kan oppstå på et verksted
    «Hvordan skal jeg fortelle min historie?» lurer mange på. Andre sier at de ikke har noen historie i det hele tatt. De aller fleste vet hva en historie er, men når de skal utforme sin egen blir det plutselig vanskelig. Og det mest presserende av alt; «Hvorfor skal jeg gjøre det?» Det er ikke alltid […]
  • Å bli møtt av politiet
    Å bli møtt handler om å bli hørt på det man sier og trodd på. Å møte politiet kan være skremmende med mange følelser som flyr gjennom kroppen. Skam og skyldfølelse er blant de. Da er det spesielt viktig å bli møtt med en forståelse om at «Det er ikke din skyld» og å bli lyttet til på en forståelsesfull måte.
  • Helsesøsters rolle
    Marius forteller at da han kom på videregående skole og møtte en helsesøster som gikk i gangene på skolen daglig, med et stort smil og vennlig blikk, så turte han å gå til henne for å fortelle om den voldelige faren hans. Han opplevde at hun var trygg og at hun forstod han, og derfor bestemte han seg for å fortelle henne. Han gikk til henne på kontoret hennes.
  • Å ta opp seksuelle overgrep i klasserommet
    Seksualundervisning hører hjemme i klasserommet. Det gjør også temaet seksuelle overgrep, og gjerne i sammenheng med hva man kan gjøre hvis man utsettes for det. Det er ikke så lett å få lære et nytt ord på noe man blir utsatt for, at det ikke er greit, og samtidig ikke få vite hva man kan gjøre med det. Kan man snakke med noen? Kan man si fra til noen? Kan man gi et hemmelig tegn til læreren så de vet at de skal invitere deg til en prat?
  • Lærere som spør rett ut
    Det beste kan ofte være å bli spurt direkte om noe, og ikke bare én gang, men flere ganger. Over tid. Hvordan har du det? Hvordan har du det hjemme? Hvordan har du det egentlig? Har du bli utsatt for seksuelle overgrep? Spør meg, sa deltakerne på Jeg Er Her verkstedene. Jente 16 år ble […]
  • Hvorfor bør man skrive dagbok
    For someone like me, it is a very strange habit to write in a diary. Not only that I have never written before, but it strikes me that later neither I, nor anyone else, will care for the outpouring of a thirteen year old schoolgirl. – Anne Frank Man konserverer historie når man skriver dagbok. […]
  • Dine historier, din virkelighet
    Hvem liker ikke å fortelle om seg selv en gang i blant? Noe du husker fra barndommen kanskje, eller den skikkelig blå mandagen i forrige uke hvor utfordringene kom som perler på en snor og nå gjør seg ypperlig som en bitter-vittig historie å dele over kaffekoppen i kantina. Saken er at vi strør historier […]
  • De verdifulle barnestemmene
    – I mange tilfeller kan det å få uttrykke seg og bli lyttet til være avgjørende for at et barn som er utsatt for krenkelser, får beskyttelse og hjelp, forteller Grete Vandvik i Redd Barna. Hun har vært ansatt i organisasjonen siden 2000 og er rådgiver i Redd Barnas Norgesprogram, hvor hun arbeider for at […]
  • Ungdommer, psykisk helse og digitale fortellinger
    Vi har dykket ned i arkivet og hentet fram et intervju av Anna Opland Stenersen i Utekontakten i Bydel Nordstrand. Vi har hatt god kontakt med Utekontakten i Oslo de siste årene, og vi syns dette intervjuet er et godt eksempel på hvordan arbeidet foregår og hvordan de digitale fortellingene kan være nyttige i etterkant. […]
  • Historiemangfold – hensikten bak digitale fortellerverksted
    Ethvert menneske har utallige historier å fortelle. Alle livshistorier består av små og store øyeblikk, situasjoner, mennesker og relasjoner. Disse fragmentene i et liv kan i seg selv utgjøre viktige og isolerte historier – spesielt om de formidles innenfor et dramaturgisk rammeverk. Mangfoldet av historier er i så måte endeløst. Når vi arrangerer et fortellerverksted […]
  • Dagbøker og digitale fortellinger
    Dagboken vår er inne i utviklingsrunde to. Vi har testet prototypen, lært mye om hvordan den bør forbedres, og jobber nå med å gjøre de forbedringene. To versjoner: én boligdagbok og én selvutviklingsbok Faktisk lager vi den i to forskjellige versjoner akkurat nå. Den ene versjonen er for miljøboliger og den lager vi sammen med […]
  • Jeg prøvde å grave ned minnene, og klarte det.
    Jeg er jenta som var stille i timene på skolen, som aldri rakk opp hånda, og som når vi var på foreldre-/elevsamtaler fikk høre at jeg ikke fulgte med i timene, at jeg satt og dagdrømte. Dette er historien til en 36 år gammel kvinne, som endelig er klar til å ta tak i alle […]
  • Digitale fortellinger som miljøterapeutisk verktøy
    – Når vi lager digitale fortellinger, så er det et miljøterapeutisk verktøy som kan brukes sammen med ungdommene. Jeg tror at ungdommer treffes på forskjellige måter. Noen syns det er helt ok å sitte og prate over en kopp te, noen syns det er kleint, noen syns det er vanskelig å formulere seg språklig.
  • – Kan vi gjøre det enklere å fortelle?
    Det jeg skrev i min dagbok i tenårene husker jeg ennå. Det er kanskje til og med det som gjør at jeg husker utvalgte ting fra ungdomstiden. Derfor jeg forteller historier fra ungdomstiden på akkurat den måten jeg gjør det. Jeg tok forfatterskap over min egen historie.
  • Å ha noen å fortelle det til
    Barna mine vekket i meg å nå noen mål for våres beste, og jeg får enorm støtte fra kjæresten min. Historie nr to fra en kvinne på 33 år. (Hennes første historie finner du her.) Hun forteller om hvordan hun følte at hun måtte holde alt inne. Og hvordan dette har påvirket hverdagen og hele […]
  • Det var så flaut. Jeg gjorde alt for å skjule det.
    I andres øyne var vi en vanlig familie. Mor, far, storesøster og meg. Alle pleide å si hvor fantastisk menneske min far var. Denne kvinnen på 33 år har blitt utsatt for vold og seksuelle overgrep i hjemmet fra hun var ni år til hun flyttet hjemmefra som 17 åring. Hun har holdt alle opplevelsene […]
  • – Jeg hadde en lærer som tok seg tid til å snakke med meg om kunsten jeg laget
    Hør sangen «Tårene jeg aldri gråt» Det var lenge jeg ikke kunne gråte. Det føltes som at alle tårene hadde frosset fast til en isklump inni meg. Jeg følte meg mer død enn levende, som en skulptur i vinternatten. Jeg bar en tapt barndom og minner så mørke at jeg ikke turte å dele dem […]
  • – Fra helvete til nesten himmelen på 1 – 2 – 3
    Kvinne 49 år opplevde omsorgssvikt og seksuelle overgrep i oppveksten, og i voksen alder fant hun seg selv i et voldelig forhold også der med seksuelle overgrep. Hun og hennes to sønner på 18 år og 21 år har delt sine historier med oss. Historien hennes starter 6. mai 2010, den dagen politiet og barnevernet […]
  • Digital historiefortelling 2.0 i klasserommet: En robots reise
    En klasse i Montreal og en klasse i Los Angeles forteller historien om Laika slik at hun skal komme seg tilbake til sin planet. Dette er historien fortalt av elever som får tilbake interessen for å lære. Prosjektet heter Robot Heart Stories. Grunnen til at roboten heter Laika, slik som den russiske romhunden gjorde, er […]